“Mijn werk is niet altijd abstract geweest. Ik ben begonnen op de academie voor beeldende kunst in Tilburg met tekenen naar de waarneming. Maar al gauw experimenteerde ik met het steeds meer vereenvoudigen van wat ik zag. Het belangrijkste, de essentie bleef over.
Ik tekende onder andere dansers in de balletschool, judoka’s op de mat, boksers in de ring enz. Dat ging zo snel dat je alleen maar de beweging overhield. Geen ruimte voor detail. Dit maakte dat ik steeds abstracter ging schilderen. Maar dit maakte mij nog geen abstracte kunstenaar. Nu, 40 jaar later, met zoveel meer ervaring vind ik figuratief schilderen niet meer het belangrijkste. Wat je overhoudt aan beleving van je onderwerp, zonder fotografische weergave, is voor mij essentieel. Je kunt nu wel zeggen dat ik een abstracte kunstenaar ben oftewel een abstract expressionistisch kunstenaar.
We spreken vaak over kunst met een grote K en kunst met een kleine k. Eigenlijk kun je bijna alles kunst noemen, als je hiermee knap of kundig bedoelt. Maar Kunst met een grote K is een ander verhaal.
Toen wij een reis maakte naar Noronha, een eiland in de buurt van Brazilië, werden we naast onze boot vergezeld door dolfijnen. Dat overweldigend gevoel wat ik toen had kan ik niet beschrijven, wel schilderen. Ik wilde de video die mijn man gemaakt had, niet zien omdat ik bang was afgeleid te worden door de vormgeving van de dolfijnen. Dit leidde tot een abstract schilderij, waar je toch het gevoel van tussen de dolfijnen te zijn, zichtbaar is. Ik heb wel eerst heel veel schetsen gemaakt en composities uitgeprobeerd op papier.
Ik noem mezelf nu wel een abstract kunstenaar. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik hoor bij abstract expressionistisch kunstenaars, omdat het gevoel voor mij zo belangrijk is. Het gevoel wat uit je tenen komt en eruit moet! Natuurlijk is figuratief ook belangrijk om je gevoel vorm te geven. Lyrisch abstract dekt meer de lading. Lyrisch omdat er toch een verhaal achter zit, een figuratie, in dit geval de levensvreugde van de dolfijnen, wat ik heb geabstraheerd.
Exposities
1992 Lommel “Rond hedendaagse figuratie”
1993 KleinTernaaien Gallery “Venster”
1994 Antwerpen Van Oost Art & Design
1994 Molenbeersel CERA
2018 Recife Campo Grande Galeria Jose Ferreira
1992 Nettetal Werner -Jaeger-Halle
2004 Frankfurt Frankfurter Buchmesse
2004 Barcelona Galerie Sala Barna
2005 Sevilla Fair of Contemporary Art
2009 Ferarra Imaginary Journeys
2004 Miami Latin American Art Museum
2010 New York Ico Gallery Manhattan
1980 Melick Gallery “Pour quoi pas ”
1981 Roermond Gallery “De Luifel”
1981 Venlo Gallery “Stapper”
1983 Roermond Gallery “Begharden”
1983 Stevensweert Trefcentrum
1983 Roermond Gallery “Soentjes”
1984-1994 Weert Gallery SVU/SKW
1985 Weert Museum Tiendschuur
1985 Valkenswaard Gallery “Lamber”
1987 Weert N.M.B
1988 Weert Gallery SVU/SKW
1989 Maastricht Gallery de Sauveur K.v.K.
1989 Maastricht Manifestatie uit de kunst
1990 Limbricht Kasteel Limbricht
1991 Brunsum d’r Brikke-oav
1992 Weert MuseumTiendschuur
1994 Tungelroy Opening Art Gallery Mathilde Pil
1995 Almelo Gallery Groeneveld
1995 Delden Herfsttooi Kasteel Twickel
1996 Venray Woningstichting N.Limburg
1996 Middelburg Zeeuwse Kunstkring
1996 Hoorn Museum De Boterhal
1997 Weert Municipal Museum Tiendschuur
1997 Almelo Gallery Groenenveld
1999 Weert Atelier Gallery Mathilde Pil
2000 Gouda Municipal Gallery
2000 Weert Biesterkerk ,K.C.W.
2002 Valkenswaard Smets interieur architectuur
2002 Weert Municipal Museum Tiendschuur
2003 Almelo Gallery Groenenveld
2003 Weert Stichting Paterskerk
2003 Weert Municipal Museum Tiendschuur
2003 Weert Paterskerk Thema ”Dialoog”
2003 Weert Atelier route
2004 Weert Stichting Paterskerk:”Gala”
2004 Weert Kunst centrumWeert Lichtenberg
2004 Weert Municipal Museum Tiendschuur
2004 Weert Cross Moor
2004 Weert Atelier Gallery Matilde Pil
2005 Weert Cross Moor
2005 Weert Atelier route
2005 Weert Paterskerk KCR
2006 Weert Municipal Museum Tiendschuur
2006 Weert Paters kerk KCR
2006 Weert Kunstcollege “Lichtenberg”
2007 Lithoijen Gallery “Sous-Terre”
2007 Weert Municipal Museum Tiendschuur
2007 Weert Paterskerk KCR
2008 Weert Paterskerk 40 j.Philips van Horne
2009 Weert KCW 25 jaar, Lichtenberg
2009 Weert KCW Mother and Daughter
2009 Weert Business club
2010 Weert Municipal Museum Tiendschuur
2010 Weert Philips van Horne SG
2010 Weert Boosten zalen Lichtenberg
2010 Weert Paterskerk “Zaken van de geest”
2010 Weert Business Club Weert
2011 Weert Museum Tiendschuur
2012 Weert Art Issues Gallery Weert
2013 Weert Open monumenten dag Boostenzalen
2014 Weert Art Spectrum exchange with China
2015 Roermond ECI contemporary art Belgium Neth. Germany
2015 Rotterdam Europa Art Fair in AHOY
2017 Weert KCW
2018 Weert Annex museum gem.Weert
2018 Weert “Op glad ijs” Jan Tullemans
2018 Weert Philipsvan Horne 50 jaar
2019 Weert 25 jarig jubileum atelier galerie
2020 Weert Amazone galerie
2022 Weert Kunstproject Verweerthout
2023 KunstInkijk Theuniskapel Weert
Wil je weten wat ik bedoel, kijk dan eens naar het youtube filmpje over Noronha hierboven of klik op de volgende link: https://youtu.be/8skcXcET3yw
Daar is het schilderij ook te zien. Ben benieuwd of je de figuratie oftewel de voorstelling eruit haalt. Het gekke is dat soms een bezoeker in mijn atelier binnenkomt de titel van het schilderij zegt nog voor ik er iets over gezegd heb.
Lyrisch omdat er toch een verhaal achter zit, een figuratie, in dit geval de levensvreugde van de dolfijnen, wat ik heb geabstraheerd.
Ik had een schilderij gemaakt over een strand in Brazilië en de levenslust van de spelende kinderen in de branding, het geluid van de golven en de gekleurde badmutsen als muzieknoten in de golven, heel abstract geschilderd. De vrouw die binnenkwam zei: Het lijkt wel een symfonie. Heel trots liet ik toen de titel zien op de achterkant van het schilderij. Later is het gekocht door een dirigent!
Mathilde Pil
Email: info@mathildepil.nl
Locatie: Tuurkesweg 8, 6006SG Weert, The Netherlands
Telefoon: +31 6 28408175